Tarbut Sefarad

Emotiva conmemoración de la expulsión de los judíos de Sefarad en 1492

 La Antigua Sinagoga Mayor de Barcelona, en la calle Marlet, acogió el lunes 31 de marzo de 2008 la 1ª “Conmemoración de la expulsión de los judíos de Sefarad” que organiza la asociación cultural Tarbut Sefarad. Fue un acto sencillo, pero muy emotivo, que reunió en este simbólico lugar a miembros de Tarbut Sefarad y Ladinokomunitá, y a otros muchos amigos de la cultura y la lengua sefardíes. La luz de las velas iluminó este encuentro y se convirtió en el hilo conductor de una conmemoración que puso su acento en la luz, en contraposición a la oscuridad de episodios tan dresgraciados como la expulsión de 1492...

La conmemoración comenzó con un recuerdo a aquel nefasto 31 de marzo de 1492, día en el que los Reyes Católicos firmaron el Edicto de Expulsión de los Judíos de España. Aunque, como bien nos aclaró nuestro anfitrión, Miguel Iaffa, el judaísmo no tendría noticias del edicto hasta el 1 de mayo, 30 días después...

El acto central de esta conmemoración fue el encendido de las siete velas de una menorá, cada una con una dedicatoria distinta:

- por los judíos asesinados en las matanzas del año 1391, sobre todo los de Barcelona en 1391, y por el hijo de Hasday Crescas;
- por los judíos expulsados en 1492 y sus descendientes los anusim;
- por los descendientes de los sefardíes que hoy viven en todo el mundo y conservan en su corazón a Sefarad;
- por Ángel Pulido que en el año 1900 estableció el primer contacto con los primeros sefardíes de todo el mundo;
- por los judíos que han retornado a Sefarad para la reconstrucción de las comunidades hebreas;
- por las comunidades sefardíes exterminadas en el Holocausto durante la Segunda Guerra Mundial sobre todo la gran comunidad de Salonika;

El joven Itzsjak Quiñones González encendió la última vela, por el futuro.

Y tras estas siete velas, Miguel Iaffa y Bernard Bornitck prendieron también las velas de la gran menorá que preside esta sala de la antigua sinagoga de Barcelona. La luz de las dos menorás nos iluminó durante toda la velada que, precisamente, estuvo dedicada a repasar las luces y sombras (oscuridades) de la historia sefardí.


“Lus y eskuridad; metaforas de la estoria sefaradí”
CONFERENCIA DE RACHEL AMADO

 "En muestra tradision la luz siempre simbolizo la klaridad de saviduria, ke vense la eskuridad de la inyoransa, i tambien la luz i eskuridad fueron siempre metaforas de las tristezas i alegrias, destruksion i rekonstruksion, terror i trankilidad, ke akompanyaron el puevlo djudio durante su larga estorya, i permetieron su sovrebiviensa".

Rachel Amado Bornitck nos deleitó con una conferencia en ladino o judeo-español en la que contrapuso la luz, el esplendor, de la lengua, la cultura, la sabiduría y el conocimiento del pueblo sefardí, a los oscuros momentos que ha sufrido a lo largo de su historia; el más amargo, el de la expulsión de España en 1492.

"I esta noche, en akodrandomos de la ora eskura de la Expulsion de Sefarad, mos akodramos tambien de la luz ke sigio esta eskuridad, la luz de la rekonstruksion del puevlo Sefaradi, i la vida Sefaradi en el Imperio Otomano. Mezmo podemos dizir ke la kultura Sefaradi nasyo despues de la Ekspulsion de Espanya".  

Su conferencia estuvo aderezada con dichos y refranes en ladino que nos hablan, precisamente, de la luz que sigue a la oscuridad...

"Despues del mal viene el bien, despues de la noche viene el dia", o " La ora mas eskura es para amaneser".

Tras repasar las sombras y las luces de la historia sefardí, Rachel Amado acabó su conferencia con un mensaje de luz, de esperanza; no podía ser de otra manera...

"Esta noche aki en Barselona, en este espasyo sagrado de muestros avuelos, mos permetomos de tener esperansa para el futuro de Sefarad tamiben.  Porke oy biven aki demuevo Kristianos, Muslumanos i Djudios, kon libertad de relijion i sin persekusion.  Ay personas aktivistas i organizasiones dedikadas a azer akodrar la estoria multi-kultural de este pais.  Por los Djudios, ay el apoyo del governo en el rekonosimiento de las Djuderias viejas, i el entereso del Instituto Cervantes en la lengua i kultura sefaradi,  ay la Emision Sefarad en la radio nasional, i ay siguro Mario Saban i el Tarbut Sefarad. Me demando yo si la luz mueva de KONVIVENSIA puede briyar demuevo en Sefarad?  Inshallah, dizimos, en judeo-espanyol, kon aftaha en el Dio.  Esto sera una viktorya definitiva para el Djudaismo kontra el Edikto de Ekspulsion". 

La parte final de este encuentro estuvo dedicada a la intervención del público. Las preguntas de amigos y familiares de Rachel nos permitieron conocer la situación actual de la comunidad sefardí en Turquía, la precariedad a la que llegó la lengua judeo-español y el reciente resurgir gracias a iniciativas en el campo del arte, las letras, los medios de comunicación y, como no, internet, donde Ladinokomunitá es un claro ejemplo del revivir de la lengua que hablaban los judíos españoles.

Esta comunidad virtual, que se comunica exclusivamente en judeo-español, tiene hoy más de 900 miembros, de 34 países distintos. Algunos de ellos participaron en esta velada en la que conocieron, personalmente, después de compartir cientos de mensajes, a la fundadora y moderadora del foro, Rachel Bornitck.

 
Luz i Eskuridad